Lambdaszonda

Ami a hazai online autós-motoros médiából kimaradt. Vagy épp benne van, de nem kéne.

Friss topikok

  • Gixef: @Katana750: Minden kívánságod így váljon valóra: A következő bejegyzés a vezess.hu-val fog foglalk... (2012.09.10. 20:09) #16: Rendhagyó No. 2: A vég(e) - frissítve
  • Gixef: @Katana750: Ha el kell rugaszkodni a racionalitástól, akkor inkább Gold Wing... :) Az minden tekin... (2012.08.28. 11:08) #15: Rendhagyó...
  • Katana750: Én kamionsofőr vagyok nem tudok elvonatkoztatni attól,hogy tetszik a verda amiről az írás szól ava... (2012.07.14. 22:26) #14: Ez biza' jó
  • Gixef: @Katana750: Nálam is rendben van Guld Peti, kicsit talán szűkszavúak az írásai. Ereszthetné bővebb... (2012.06.21. 12:35) Helyesbítés, mert kell
  • Gixef: @Katana750: Remélem, hogy az időd, amit az olvasásra szánsz majd, nem lesz elfecsérelt. :) majd be... (2012.06.19. 18:14) Előszó és protokoll helyett

Címkék

#4: Csesződni, fel

2012.05.02. 14:15 Gixef

Mai találatunk a Totalbike-ról származik, Zirig Árpád munkája. Gyorsan essünk túl a cikk azon momentumain, melyek Árpádtól már lassan megszokottak: Plebej megfogalmazás és szóhasználat, öncélú igénytelenkedés, már a cím utáni első mondatában is: "Tudom, most fel kéne csesződnöm (...)". Véletlenül sem "fel kéne idegesíteni magam", vagy valami hasonló, kulturáltabb szóhasználat. Nem. Csesződni, méghozzá fel. Ugye tudjuk, hogy a "csesződni", vagy inkább "cseszni" kifejezés mely szép magyar szavunknak a szlenges helyettesítője. Köze sincs Csesznek településhez. Aztán persze nem hiányozhat a politikai elhelyezkedés sem a harmadik bekezdésben. Itt árnyaltabb a kép, mint szokott, mert Árpád mindenkit "helyre tesz" politikailag, azonban egy autós-motoros életmódmagazinban nem feltétlenül szeretne az ember ennyire markáns politizálást olvasni, kocsmai stílusban.

Ami azonban visz mindent, az a témaválasztás és az egyoldalú "indoklás". Úgy tesz Árpád, mintha csak a traktorosnak fájna a járulékok és mindenféle sarcok kifizetése. Ha emelik a gázolaj árát, akkor mindenki, aki dízelt tankol, többet fizet. Mindenkinek kell műszaki vizsgáztatnia az erre kötelezett járművét. Gondolja talán Árpád, hogy a rettenetes vidéki tömegközlekedési (főleg helyközi, az ingázók rémálma) állapotok miatt kényszerből valami öreg romot nagy nehezen fenntartó, folyamatos három műszakban (mondják négy műszaknak is) nettó 90-100 000-et hazavivő melóst nem tudja akár lehetetlen helyzetbe hozni egy ilyen mértékű díjemelés? Vagy üzemanyag áremelkedés? Nyilván, a traktorost is nyúzzák, mint mindenkit, aki nem ül a kondér közelében. Senki nem vitatja el, azonban vannak még legalább olyan fontos ágazatok - benne családi- kis- és középvállalkozások -, mint a traktoros (azaz mezőgazdászok), akiket szintén érzékenyen érint minden megszorítás, burkolt, vagy nyílt, közvetlen, vagy közvetett sarc. De Zirig Árpád a traktorosokat sajnálja a legjobban. Meg is indokolja és ettől lesz a cikk az alacsony vérnyomásúaknak gyógyír, a magas vérnyomásúaknak pedig halálos olvasmány. Megindokolja, hogy szerinte ezek a sarcok amúgy rendben vannak, mert hát hogy Európában máshol is. Rendben vannak, kivéve a traktorosok esetében. Már számtalan ilyen cikk után a kommentekben kiosztották Árpádékat, hogy ugyan már, a más országokkal való bezzegelés közben miért nem említik meg a hazai fizetéseket (és azok elvonásait) is? Mert értjük mi, hogy Németországban is átszámítva 400 ft a benzin, akárcsak nálunk, csak épp a német átlagmelós a havi fizetéséből meg tud venni mondjuk 2 000 (kettőezer) liter üzemanyagot, míg a magyar átlagmelós úgy 250 (kettőszázötven) - 300 (háromszáz) liter körül. Ugyanígy, míg egy német átlagmelósnak a 20 000 ft-os műszaki vizsga a havi fizetésének 3%-a, addig az átlag magyar melósnál ez 20-30%. Nyilván, ha Németországot, mint állandó bezzegországot elhagyjuk, más országokban más arány jöhet ki, de a lényeg nem ez, hanem a sajnos szokásosnak mondható ferdítés, csúsztatás, melyet a nehezen védhető vélemény megtámogatására szoktak előhúzni rendszeresen.

A másik idegrohamra okot adó fejtegetés és minden sarc, ill. áremelés rendben lévőségének indoka az, hogy a motorizált közlekedés luxus, nem pedig jog (ezt a cikk szerzőjétől, vagy bármelyik kollégájától olvasni meglehetősen vicces, erősen a víz-bor-prédikáció szentháromság jut az eszünkbe). Ezzel próbálván védeni a védhetetlent, magyarázni a magyarázhatatlant, indokolni az indokolhatatlant. Plusz belinkel egy régebbi cikket, ahol a millió szakértőből egy mond valamit, hogy SZERINTE mi lesz a jövőben. A motorizált közlekedés valóban nem jog, hanem lehetőség és mostanában kezd talán ismét luxussá válni. Az 50-es, 60-as években is az volt (idehaza, természetesen), azonban volt egy emberöltőnyi szakasz, míg lényegében bárki által elérhető lehetőség volt, nem pedig luxus. Ez a szakasz még most is tart, bár egyre nehezebben tartható, ez tény, azonban ha valaki körülnéz az utcán, láthatja, hogy még mindig sokkal több motorizált közlekedésre alkalmas eszköz van, mint ahányan luxusban élnek. Épp ezért ilyet leírni, nos minimum hatásvadász ferdítés, hangulatkeltés.

Frissítés: Érdemes a cikk alatti kommenteket is olvasgatni.

Szubjektíve:

Megint egy olyan téma, ami sokakat érdekelhet, sok embert meg lehetne szólítani, ám az előadásmód és a védhetetlen "indoklások" miatt méltatlan egy ilyen színvonalú és látogatottságú magazinhoz. Keretes rész is érdekes Papp Tibortól, akinek jobb írásai szoktak lenni, de most "besimult" Zirig stílusába, amit nem feltétlen kéne erőltetni.

totalbike.hu/magazin/velemeny/2012/05/02/ne_szivasd_a_traktorost/

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lambdaszonda.blog.hu/api/trackback/id/tr414484279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása